Správné rozhodnutí závisí hlavně na počtu ujetých km/rok. Provoz dieslového
motoru je levnější, a to i pokud vezmeme v potaz častější výměny olejů u
starších verzí motorů. Tento rozdíl se pohybuje při srovnání např. 1,9 diesel a
1,6 benzín kolem 0,90 Kč/km. Při výběru vozidla si pak již jednoduše propočteme,
jestli se nám "nafťák" vyplatí, nebo ne. Vozy s naftovými motory mají
zpravidla vyšší pořizovací cenu. U stejných typů vozidel při ceně kolem
100 000,- Kč je nafťák dražší cca o 20-30 000,- Kč. Z toho vyplývá, že
investice do motoru se nám vrátí po najetí 22 tisíc respektive 33 tisíc kilometrů.
Z hlediska životnosti motoru je obecně vzato dieselový motor
trvanlivější a bez problémů vydrží i několik set tisíc kilometrů. Samozřejmě
za předpokladu, že je po celou dobu o motor pečováno dle údajů výrobce. Při
výběru je nutné, také u obou motorizací vyzkoušet kouřivost z výfuku.
Dým nesmí být hustý, černý a ani jinak sytě zbarvený. Takový vůz doporučuji
nekoupit, případně až po opravě. Může se totiž jednat o opravy i za několik
desítek tisíc, někdy opravy např. turbodmychadla jsou dražší než celý ojetý
vůz. |
|
Ivo Hořínek
vedoucí prodeje nových vozů ŠKODA