Do ceny provozu musíme započítávat samozřejmě kromě hodnoty PHM
všechny investice do vozidla, kromě oprav např. po havárii (za tento náklad auto
nemůže). Řekněme tedy, že při průměru dvacet tisíc km ročně musíme investovat
u většiny vozidel zhruba do dvou výměn oleje, olejového filtru, minimálně jedné
výměny zapalovacích svíček, vzduchového filtru, případně palivového filtru.
K těmto investicím, které jsou předem dány, je nutno započíst opravy
nepředvídané, jako jsou např. výměna tlumičů, čepů, ložisek,
brzdových destiček či obložení, výfukového systému, různá těsnění, chladiče,
pneumatiky atd.. Prostě díly, které provozem vozidla stárnou a bohužel je nutné je
časem vyměnit či opravit. Ceny dílů jsou samozřejmě velmi rozdílné, a proto
musíme zvážit, jestli se nám vyplatí koupit díl neoriginální, s menší
trvanlivostí, nebo díl originální, ale někdy i několikrát dražší. Vše závisí
na počtu km, které s vozidlem chceme najezdit a na stáří ojetého vozidla. |
|
V ČR existuje několik firem zabývajících se prodejem autodoplňků a náhradních.
dílů. Tyto díly se často kvalitativně vyrovnají originálním dílům a jsou cca o
50 % levnější. Mohu je doporučit na automobily všech ročníkových kategorií,
včetně luxusnějších vozidel. Jedná se většinou o díly pocházející od
dodavatelů originálů, jen jsou v jiném obalu. Z těchto řádků vyplývá, že ceny
provozu nelze určit. Vždy kalkulujeme s cenou PHM, ale teprve až zjistíme, kolik jsme
investovali do údržby a kolik jsme ujeli km můžeme si spočítat přesnou cenu/km.
Většinou zjistíme, že hodnota benzínu či nafty činí v nákladech tu menší
část. Pokud bychom šli do důsledků, musíme vzít v potaz také rozdíl mezi
pořizovací a prodejní cenou vozu, která bývá v každém případě nezanedbatelnou
položkou, zvyšující se s cenou vozu. Roční ztrátu lze počítat v hranicích kolem
10-20 %.
Ivo Hořínek
vedoucí prodeje nových vozů ŠKODA