Vypadá neskutečně. Bože můj, vypadá opravdu neskutečně. Nesmírně, úžasně, rychle a mimozemsky. A jak zní! Kdybyste to jen slyšeli. Dunění, jako když někdo našlápne Harley, ,dum, dum, dum". A stejně tak je, což je snad nejpřekvapivější zpráva ze všech, neskutečně drahý. Ať jsme konkrétní, na cenovce najdete sumu 435 000 eur.
U nás by se měl prodávat zhruba za pčtrnáct a půl milionu a tedy o nějaké zanedbatelné čtyři miliony víc, než se původně čekalo!
Jenže přes veškerou tu jedinečnost, výjimečnost, rychlost, brutálnost, sílu a cenu tu stejně něco nehraje. Není to malá chyba, nad kterou bychom u tak jedinečného auta mohli přimhouřit oko. Ne ne, problém SLR je jinde. Zdá se, že se to stalo v samém počátku návrhu jeho koncepce. Mercedes totiž tvrdí, že SLR je hybrid mezi silničním, ještě legálním závodním autem (tím je míněno třeba Ferrari Enzo, Carrera GT nebo nejstarší z téhle ďábelské famílie a koneckonců i přímý předek Mercedesu SLR, samotný McLaren F1) a výkonným grand turismem (Aston Martin Vanquish nebo 575 Maranello, mimochodem oba byste si mohli za cenu SLR pořídit).
Mercedes na to šel dobře, vzal si k ruce jméno, které změnilo automobilovou historii. Před zhruba deseti lety přece McLaren vyrobil supersport, který i dnes naprosto suverénně válcuje všechno, co se kde objeví. Takže ať si kdo chce co chce říká o ceně McLarenu F1, na papíře je stále na špici, Enzo a Carrera GT se jen přibližují. Jenže ani tak hvězdné partnerství Mercedesu a McLarenu nebylo zárukou toho, že všechno půjde jako po másle, vývoj SLR nezůstal bez šrámů. Ve výsledku tu jsou změny, váhání a zpoždění. První auta se k zákazníkům dostanou v dubnu, o nějakých osmnáct měsíců později, než se původně plánovalo, tedy zhruba pět let poté, co se o supersportu Mercedesu začalo mluvit nahlas...
Mercedes-Benz SLR McLaren (a nenazývejte tohle auto v přítomnosti chlapců ze Stuttgartu jinak) je po vzoru F1 postaven na základech karbonového šasi. A to je asi i jediné, co má SLR s větším a starším bratrancem poháněným motorem od BMW společného. Motor totiž nenajdeme jako v případě McLarenu F1 posazený hned za sedačkami, ale vpředu. Jak totiž u Mercedesu říkají, auta s motorem uloženým uprostřed neodpouštějí tolik. Kompresorem přeplňovaný osmiválec s objemem 5,4 litru nemá na svědomí nikdo jiný než technici od AMG. 626 koní v 6500 otáčkách a 781 Nm ve 3250 ot. Jo a ve dvou tisících máte pod plynem rovných 700 Nm! Všechno při plnění emisních limitů Euro IV...
Mohutný čumák ukrývající motor přispěl k dramatičnosti designu a navíc je s ním SLR i bezpečnější. V dnešní době už je totiž motor většiny aut součástí bezpečnostních prvků. Opravdu, motor je skutečně brán jako prvek pasivní ochrany, při čelním nárazu se snaží pohltit co možná nejvíce energie, která by jinak šla do prostoru pro cestující. Nicméně v SLR najdeme motor posunutý natolik vzad a tak nízko, že dál už to zřejmě ani nejde, a i proto Mercedes označuje SLR za auto s motorem uloženým prakticky uprostřed. V tom prostoru před motorem jsou pak ukryty karbonové prvky přebírající tu nevděčnou práci při eventuálním výletu mimo cestu. Když zvednete kapotu, budete překvapeni. Zaprvé: v žádném jiném silničním autě jste takhle daleko uložený motor neviděli. A zadruhé: možná vás napadne, že SLR dostalo motory rovnou dva, to před ním usazené ohromné sání totiž vážně mate. No a ten jeho zvuk... Musíte ho někdy slyšet na vlastní uši, ať už vám je kolik chce. Bez debat!
Výfuky na bocích přede dveřmi jsou sice pěknou vzpomínkou na původní SLR, nicméně je tu najdeme z prozaičtějšího důvodu, než je historie. Výfuky potřebovaly dostat ven ještě předtím, než by mohly zasáhnout do jinak naprosto ploché podlahy podvozku a šestikanálového difuzoru na zádi. A to už se dostáváme do dalšího teritoria, kde SLR exceluje. Supersport přece potřebuje ještě další maličkost k tomu, aby se mohl posadit ke stolu s vyvolenými. Pokrokové technologie se dostaly všude, takže i aerodynamika je na nejvyšší úrovni.
Asi nejvýraznějším prvkem, kterého si všimnete, bude jeho vzduchová brzda. A jsem přesvědčen o její nepostradatelnosti. Technický ředitel tohoto projektu je přece Gordon Murray, který už na McLarenu F1 dokázal, že cokoli udělá, má význam. Musím ale jedním dechem dodat, že právě ta brzda vypadá dost neelegantně a navíc, když ji poprvé uvidíte v plném nasazení, tedy když se vyklopí do 65 stupňů, leknete se. Při pohledu do zpětného zrcátka vám bude připadat, že jste zapomněli zabouchnout kufr...
A to je jenom jedno z překvapení, jež má SLR v rukávu. Od doby, co otevřete mohutná křídla, sednete za volant do skořepin, které jsou dodávány v jedné ze tří velikostí, a spínačem na řadicí páce nahodíte k životu ten divoký osmiválec, změní se vám zas jednou pohled na svět. Uvnitř pak nechybí ani nadprůměrná sériová výbava. Klimatizaci očekáváte. Stejně jako pumpující audio od Bose. Ale satelitní navigaci? Elektrická sedadla? Elektricky nastavitelný volant? Automatická světla? Kontrolu tlaku pneumatik? Přední, kolenní, hlavové a kdo ví jaké ještě airbagy? Jo jo, vím, to všechno má své opodstatnění, ale tohle by přece mělo být sportovní auto. A všechna ta výbava navíc přijde bratru na 200 až 280 kg. V autě, které váží 1693 kilo, je to dost.