Pokud se konečně překleneme přes všechna úskalí výběru vozu, stále ještě
nemáme vyhráno. Čeká nás samotný akt koupě vozu, jenž je spojen se sepsáním či
podepsáním kupní smlouvy a následným provedením změny majitele v dokladech o
vozidle.
Je třeba samozřejmě rozlišit nákup vozu od soukromé osoby či firmy
(nezabývající se prodejem vozidel) a některého z autobazarů. Autobazary mají
zpravidla tyto smlouvy již zpracovány a doplní se pouze údaje o vozidle a kupujícím.
Při koupi vozu např. na inzerát, je třeba tuto smlouvu mezi starým a novým majitelem
vytvořit. Tato smlouva by měla obsahovat veškeré údaje o vozidle (výrobní čísla,
typ, značku, barvu) a obou smluvních stranách, což jsou kupující a prodávající.
Údaje musí obsahovat jména, adresy, případně rodná čísla.
Samozřejmě prodávající by měl být, pokud není uvedeno jinak, vlastníkem
předmětného vozidla. Existují však výjimky, které je nutno doložit, např. plnou
mocí k prodeji vozidla. Pokud totiž není majitel vozu totožný s prodávajícím, tak
nám samozřejmě nemůže prodat něco, co mu nepatří. Do smlouvy musíme také doplnit
kupní cenu vozidla a pro větší jistotu uvézt, že plná kupní cena byla uhrazena a
tuto skutečnost si nechat potvrdit.
Do smlouvy můžeme uvézt také stav vozidla, jeho výbavu, případně po dohodě
vepsat, že prodávající nenese záruku za automobil a že jeho stav odpovídá jeho
stáří a počtu ujetých kilometrů. To všechno však záleží na dohodě obou stran a
samozřejmě pro kupujícího je to nevýhodné. Zpravidla však u tohoto druhu koupě
reklamace u bývalého majitele neuplatňujeme, až na výjimky, jako by bylo například
zatajení vážné závady (prasklý blok motoru atd.).
Již výše zmíněná smlouva s autobazarem je pro všechny zákazníky stejná a
většinou ze strany bazaru dobře ošetřena vůči reklamacím a jakýmkoliv
pozdějším nárokům k bazaru. U smluv samozřejmě platí stejné pravidlo, jako u
vozidel. Rizika se dají na maximum minimalizovat nákupem vozu v autobazaru nějakého
zástupce prodeje nových vozidel.
Jelikož smlouva slouží jako základ pro přihlášení vozidla na nového majitele,
tak se pomalu dostáváme do závěru patálií s nákupem vozu. Abychom vozidlo mohli
řádně zaevidovat, musí jej bývalý majitel odhlásit (případně
nám vystaví plnou moc k odhlášení) a poté nám již nic nebrání v evidenci. Před
návštěvou Magistrátů příslušných měst musíme s ojetým vozem navštívit
kteroukoliv stanici technické kontroly (STK) z důvodu provedení evidenční
kontroly. Při kontrole se porovnávají výrobní čísla vozidla s technickým
průkazem, a pokud je vše v pořádku, vystaví vám doklad o provedení kontroly. Ten
později slouží jako podklad pro vydání evidenční známky (stříbrné nálepky)
při přihlášení vozu. Poslední naší povinností před návštěvou Magistrátu je sjednání
pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení), bez něhož
nelze vůz nově zaevidovat. K pojištění se blíže vyjádříme v některé z
dalších kapitol našeho seriálu.
Pokud máme všechny výše zmíněné podklady připraveny, můžeme se tedy vydat na
příslušný Magistrát (odbor) registrace nových vozidel, dříve PČR - Dopravní
inspektorát. Tam po vyplnění nezbytných formulářů a zaplacení příslušného
poplatku bude vozidlo konečně zaevidováno. Jako samozřejmý beru fakt, že vozidlo k
řádnému zaevidování má platnou STK a kontrolu emisí.
Pokud se nám podařilo projít tuto složitou pouť až k vytouženému konci,
nezbývá než si začít vychutnávat první kilometry s naším novým vozem a věřit,
že naše volba byla tou správnou a auto bude dobře sloužit nám, novým majitelům. Ivo Hořínek
vedoucí prodeje nových vozů ŠKODA |
|