Stav vozu je dobré posoudit ze dvou základních hledisek:
- stav karosérie
- stav technických součástí.
Obě hlediska mají výrazný vliv na cenu ojetého vozidla a vždy musíme při koupi
cenu oprav zahrnout do pořizovací ceny. Laik zpravidla nemůže posoudit odborně stav
vozu po technické stránce, tudíž mu nezbývá než si pozvat odborníka, nebo
podstoupit riziko a vůz prohlédnout "jen tak naoko".
Karosérii je třeba prohlížet velmi pečlivě a dát si
pozor na:
- rozdíly v odstínech
- zastříkaný jemný prach pod lakem
- rozdílné šířky jednotlivých spár mezi dveřmi či kapotou atd.
|
|
Pokud nalezneme například drobné rezavé flíčky, je to určitě menší zlo, než
neslicované díly karoserie. Při kontrole je důležité nevynechat části karoserie
jako jsou podběhy, ve kterých drží tlumiče, výztuhy v motorovém
prostoru atd. Pokud jsou některé z těchto částí viditelně opraveny, je lepší
vozidlo nekupovat vůbec, protože má porušeny deformační zóny a s největší
pravděpodobností bude auto "sjíždět" pneumatiky a už nemá potřebnou
tuhost při průjezdu zatáčkami, brzdění atd.
Pokud je opravována karoserie jen povrchově (např. zastříkaný prach) nemá to vliv
na provoz vozu, ale na jeho cenu. Při dalším prodeji můžete
"narazit" na odborníka, a přijít tak o nemalé finanční prostředky.
Nebourané vozidlo je vždy ceněno daleko více, než bourané. Po technické stránce se
laicky omezíme pouze na kontroly úniku kapalin (olej, voda, posilovač řízení),
tlumičů, stavu pneumatik a uložení náprav.
Většinu věcí posoudíme při
zkušební jízdě s vozem, kdy by se neměly ozývat žádné nárazy, klepání, vibrace
aj.
Ivo Hořínek
vedoucí prodeje nových vozů ŠKODA